Dit jaar bestaat Scala alweer 30 jaar. Vanaf de oprichting ben ik, Jenny De Palma, er al bij. Toen Mik Fetvaciyan wegging bij Wegener en zijn eigen uitgeverij begon, werkte ik samen met zijn vrouw Anna. Ze vroegen toen of ik zin had om de administratie te komen opzetten, en dat had ik wel. We werkten aan het begin met vier vaste medewerkers en iemand die twee keer per week als bijbaantje de abonnementenadministratie bijhield. Er was toen nog geen e-mail, dus ik zorgde ervoor dat er een systeem kwam om alle brieven te ordenen.
Daarna heb ik een aantal jaar eindredactie gedaan en later, toen ik kinderen kreeg, ben ik de abonnementenadministratie gaan bijhouden. Er is in de loop der jaren een hoop veranderd. Eerst brachten we onze bestanden op floppy’s naar de opmaak, nu is alles gedigitaliseerd. Scala was er altijd snel bij. Toen we begonnen, hadden we vooral mannenbladen als Video Uit & Thuis, dat in 2004 samen met DVDplus Digital Movie werd, en bestond de redactie ook met name uit mannen. Nu hebben we heel veel medewerkers, die bijna allemaal vrouw zijn.
Op een gegeven moment was er geen markt meer voor die oude bladen en hebben we andere merken overgenomen. Eén daarvan was Poppenhuizen & Miniaturen in 2009 en twee jaar erna bijvoorbeeld HobbyHandig van dezelfde uitgever. Geleidelijk nam Ashja het stokje van Mik over en kreeg de uitgeverij meer creatieve bladen onder haar hoede. En wat ik dan uiteindelijk het leukst vind aan mijn werk bij de abonnementenadministratie is het contact met de lezers, de feedback die je krijgt, de reden waarom we de tijdschriften maken.
Eline Odenkirchen werkt sinds mei 2023 bij Scala Crossmedia als Online Marketeer.…
Lees verderAnnika vertelt over over haar functie binnen Scala, haar achtergrond en de…
Lees verderThamar Mantel begon ruim tien jaar geleden als marketeer bij Scala Crossmedia.…
Lees verder