Monday 17 October

Interview met pater familias Mik Fetvaciyan

Ook nog na zijn pensioen is oprichter Mik Fetvaciyan betrokken bij Scala. In dit interview lees je hoe de pater familias zijn eigen uitgeverij begon en Ashja Bosboom-Fetvaciyan het stokje van hem overnam en zijn werk voortzet.
Deel dit bericht

Hoe is de oprichting van Scala 30 jaar geleden gegaan?
‘Scala begon met vier bladen en vijf mensen in een kantoortje op de bovenverdieping van een klein bedrijvenpand. Zo’n 50 jaar geleden ging ik werken bij een drukkerij die mij de marketingopleiding NIMA liet volgen, waardoor ik me ontwikkelde van uitgever tot zakenman. Met die kennis en alle ervaring kon ik 30 jaar geleden, toen ik wegging bij Wegener, mijn eigen uitgeverij opzetten. We hebben het moeilijk gehad na het instorten van de Twin Towers in 2001. Doordat toen ook de elektronicabranche in elkaar zakte en wij toen vooral elektronicabladen hadden, verloren we veel adverteerders. Maar we hebben er ook een succes van gemaakt. Op een gegeven moment konden we naar een groter pand. We hadden onder andere het tijdschrift Railhobby overgenomen, waarvan ik overtuigd was dat
het een heel goed blad was – en dat blijkt nog steeds.’

Het is een echt familiebedrijf. Je vrouw Anna was vanaf dag één werkzaam bij de uitgeverij, hoe is je dochter Ashja bij het bedrijf begonnen?
‘Toen Ashja nog hotelmanagement studeerde, hadden we iemand nodig voor de abonnementenadministratie. Ashja heeft dat toen in de weekenden op zich genomen. Later kreeg ze ergens anders een goede baan aangeboden en overwoog ze ook om bij Scala te werken. Daar zijn we samen voor gaan zitten. Ik zei: “Jij kunt daar werken, hebt dan een goede baan met een prima salaris bij een mooi bedrijf, of je weet dat dit jouw bedrijf kan worden en ik ben ervan overtuigd dat jij het tot een succes kan maken.” Zodoende is ze er ingerold. Na de abonnementenadministratie gedaan te hebben, werd ze assistent-marketing, marketingmanager, assistent-uitgever en uiteindelijk toen ik elf jaar geleden met pensioen ging uitgever-directrice.’

Hoe vindt u dat Ashja het nu doet?
‘Goed, ze is een echte mensenmanager. Ze kan het team goed sturen, enthousiasmeren en informeren – dat was ook mijn filosofie. Het bedrijf wordt echt gezamenlijk voortgezet. Het was ook haar idee om online te gaan en om meer hobbytijdschriften over te nemen. Samen hadden we onderhandeld en al Poppenhuizen & Miniaturen en HobbyHandig overgenomen. Daarna heeft Ashja haar ideeën voor andere hobbytijdschriften, zoals Aan de Haak, ontwikkeld.’

Hoe kijkt u terug op de afgelopen 30 jaar, welk gevoel overheerst?
‘Trots. Scala is mijn hobby. Ik heb twee hobby’s: Scala en golf. Het houdt me jong en zolang het kan, ben ik blij dat ik nog steeds als de “financiële man” een bijdrage kan leveren. Ik ben er ook trots op dat wat ik heb opgezet gecontinueerd wordt. Ik ben trots dat Ashja me nog steeds bij het reilen en zeilen betrekt. En trots dat we ondanks de diepe dalen nog steeds bestaan.’

Mik op kantoor aan het werk

Ashja en haar man Hans op de beurs

Mik en zijn vrouw Anna in de krant

De bouw van het eigen pand

De laatste updates

Blog
Passie voor creativiteit en online marketing

Eline Odenkirchen werkt sinds mei 2023 bij Scala Crossmedia als Online Marketeer.…

Lees verder
Blog
Altijd bereid om te helpen

Annika vertelt over over haar functie binnen Scala, haar achtergrond en de…

Lees verder
Blog
Scala op de kaart

Thamar Mantel begon ruim tien jaar geleden als marketeer bij Scala Crossmedia.…

Lees verder

Brands

Website

Helpful links