Thursday 29 December

Even aanhaken bij Aan de Haak

Hi! Ik ben Harriëtte, brand coördinator van Aan de Haak. Hét Nederlandse haakmagazine vol met inspiratie gebaseerd op de laatste trends. We werken met een vast team aan professionele designers en brengen twaalf keer per jaar een blad uit in print en online. Vier daarvan zijn Amigurumi specials. Daarnaast hebben we onlangs het vernieuwende platform Haakflix gelanceerd. In deze blog geef ik je een kijkje achter de schermen!
Deel dit bericht

Ver voor het nieuwe jaar begint, is hoofdredacteur Marion Boeckhout al druk bezig met trends spotten. Welke kleuren zijn er veel te zien? Grafische patronen, ja of nee? Gaan we komend jaar voor fast of duurzaam? Met haar bevindingen stelt ze prachtige moodboards samen die ze deelt met onze designers. Hun creatieve mind gaat direct borrelen en daar vloeit een idee (of meerdere!) voor een patroon uit, passend bij een specifiek (thema)uitgave. Wanneer ons team potentie ziet in dit idee zetten we de machine in gang. De haaktekst sturen we naar onze externe redacteur Lia, die het patroon in ons Aan de Haak-format giet. Fotografen Mirjam en Sjoukje zetten het haakproject professioneel op de foto en grafisch vormgever Lisette maakt van deze content vervolgens een prachtig artikel. Ik zorg er samen met hoofdredacteur Marion voor dat alle content op tijd op de juiste plaats is, de artikelen kloppen en bij elkaar een mooi geheel vormen. Iedere keer vind ik het weer een leuk creatief proces, waarmee we steeds samen tot een prachtig eindresultaat komen!

Wat het proces nooit saai maakt, is dat iedere uitgave echt zijn eigen thema en uitstraling heeft. Vier keer per jaar maken we Amigurumi Magazine. In eerste instantie zou dit een eenmalig themanummer worden, maar vanwege het grote succes is dit nu een vast onderdeel van Aan de Haak. De gezellige poppetjes, knuffels en andere projecten zijn erg geliefd bij het publiek en maken ook mij altijd vrolijk. Daarnaast geven we Collectors Editions, zoals de Granny Square en Home Deco edities van dit jaar, en twee specials met een specifiek thema als Duurzaam & Modern en Kerst, uit. Zo is elk nummer dat we maken weer anders!

Onze designers zijn erg belangrijk voor Aan de Haak. Tijdens de designerbijeenkomst in augustus hebben we samen met hen onder meer nagedacht over de koers van het merk en nieuwe thema’s. Het is prachtig om te zien hoe we elkaar kunnen versterken. Voor hen is het platform een hele mooie manier om aandacht te krijgen voor hun patronen, want ons bereik is enorm. Dankzij hun professionele patronen kunnen wij elke keer weer een onderscheidend magazine maken, die zij op hun beurt zelf promoten op hun socials en websites. En wij promoten hun patronen dan weer op onze socials. Win win.

Als het blad naar de drukker is (yes, weer de deadline gehaald!), gaan we aan de slag met de livegang. We zorgen dat het tijdschrift online in te lezen is en verspreiden het woord op onze socials, website en in de nieuwsbrief dat de nieuwe Aan de Haak uit is! En wat is het altijd weer een feest om alle enthousiaste reacties te lezen. Maar niet alleen Nederlandse lezers worden blij van onze patronen. Aan de Haak wordt namelijk vertaald naar Fun Crochet (te lezen op onder andere Readly) en veel van de ontwerpen worden gebruikt in het Duitse haaktijdschrift Häkeln.

Naast het tijdschrift delen we volop haakprojecten via onze webshop Hobbyou - waar onder andere losse patronen en haakpakketten te koop zijn - en ons nieuwe platform Haakflix. Op dit all-you-can-haak-platform staan bijna 400 geteste patronen die je kunt bekijken voor een vast bedrag per maand. Scala Crossmedia is met dit concept genomineerd voor de KVK Innovatie Top 100. In 2023 krijgen de all-in abonnees van Aan de Haak gratis toegang tot dit platform om hen nóg meer toegevoegde waarde te bieden op het gebied van haken. 

Heerlijk om je passie te mogen delen!

Groetjes Harrriëtte

Aan de Haak 36, het eerste nummer waaraan Harriëtte meewerkte als brand coördinator.

De laatste updates

Blog
Altijd bereid om te helpen

Annika vertelt over over haar functie binnen Scala, haar achtergrond en de…

Lees verder
Blog
Scala op de kaart

Thamar Mantel begon ruim tien jaar geleden als marketeer bij Scala Crossmedia.…

Lees verder
Blog
Liefde voor bakken

Danielle vertelt over haar functie Finance & Office medewerker, maar ook over…

Lees verder

Brands

Website

Helpful links