zaterdag 1 oktober

30 jaar Scala; hoe het ooit begon. En… waarom

30 jaar geleden is Scala opgericht, maar waarom en waarom de naam Scala? In deze blog vertelt Ashja je over ons bedrijf, de geschiedenis en de toekomst.
Deel dit bericht

Een stukje geschiedenis…

30 jaar geleden is Scala opgericht, nadat Mik Fetvaciyan (mijn vader) afscheid nam van Wegener-Tijl tijdschriften om voor zichzelf te beginnen.

Ik, Ashja Bosboom-Fetvaciyan, CEO van Scala, vind dit stoer om meerdere redenen. Zo begon hij voor zichzelf op 46-jarige leeftijd zijn eerste MKB-ervaring na van een corporate omgeving te komen. En dan voor het eerst ondernemer worden, ook al ben je ook niet meer de jongste, met verplichtingen als hypotheek en een gezin is toch een flinke stap. Des te gewaagder omdat mijn moeder ook haar baan opgaf om bij Scala te komen werken. Ik denk dat toen het motto ontstond waar ik naar leef: “zonder lef geen leven.”

Daarnaast staan we denk ik niet genoeg stil bij de mooie tegenstrijdigheid: een man die niet vloeiend Nederlands spreekt en toch oerhollandse magazines maakt, hoe dan? Mijn ouders zijn namelijk van afkomst Armeens. Ondanks dat ze volledig zijn geïntegreerd, hebben ze in het begin geen gedegen Nederlandse les gehad. En dat haal je niet meer in. Ik vind het nog specialer dat hij dan als beta nota bene een bedrijf begint met Nederlandse bladen.

En waarom Scala?

Content en samenbrengen zit in ons bloed, dus dat het een mediabedrijf ging worden, was wel duidelijk. Met als doel een bedrijf te zijn waar je plezier hebt in wat je doet en waarbij we als organisatie bijdragen aan de passie en hobby van onze doelgroepen.

Wat de naam betreft, dat is een ander verhaal. Bij Wegener had Mik een opera magazine ontwikkeld, Opera Scala. Bij vertrek kwam het magazine niet mee en vervolgens stierf het een stille dood. Via Uitgeverij Scala leeft het toch een beetje voort. En laat mijn moeder (wél een alfa trouwens) nou Italiaans spreken; Scala betekent trap, oftewel, the sky is the limit. Die combinatie maakt het een mooie naam voor ons bedrijf. Hoewel, ‘uitgeverij’ dekt inmiddels niet meer de lading van onze crossmediale activiteiten, daar komt in de toekomst verandering in…

Eén ding is zeker: ‘Scala’ blijft bestaan!

Proost!

Mik en Anna proosten op 25 jaar Scala, in het thema ‘Stripes’

De laatste updates

Blog
Passie voor creëren 

Lisette vertelt over haar ervaringen binnen het vormgeven en deelt haar passie:…

Lees verder
Nieuws
Nichegerichte uitgever Scala breidt portfolio uit met toonaangevende modemerken

Scala Crossmedia neemt vakbladen Textilia en Schoenvisie over AMERSFOORT, 5 juli 2023.…

Lees verder
Blog
Van stagiaire naar brand coördinator

Anneli Mijsen vertelt hoe zij terecht kwam bij Scala Crossmedia en hoe…

Lees verder

Merken

Website

Handige links